Na het succes van Big Brother en andere reality shows, is er een heuse trend ontstaan. Een wereld zonder Reality tv is niet meer in te denken. Families laten zichzelf filmen voor een flinke vergoeding en worden eigenlijk zelf een merk. Maar is dit wel zo goed voor hun imago?
Het grootste reality tv merk zijn toch wel de Kardashians. De zussen Kim, Kourtney en Khloe hebben in totaal 4 verschillende reality shows gedaan, met in totaal 15 seizoenen. Vanaf oktober 2007 wordt hun liefde en leed wereldwijd gedeeld.
De belgen zenden al vanaf 2002 tot 2011 het hele leven van de oud-keeper Jean-Marie Pfaff en familie uit. Wanneer schoonzoon Sam Gooris weer een achterlijke stunt uit haalt, lacht menig huishouden zich dood, maar wanneer Jean-Marie weer de hulp van zijn vrouw moet inschakelen voor een simpele boterham, ergert iedereen zich weer dood.
Een recent voorbeeld uit eigen land is natuurlijk Oh Oh.. Cherso en alle aftakkingen. Zo zagen wij hoe Barbie van een daggerende (hun term voor dansen dat lijkt op droogneuken) zuipschuit, opzoek was naar haar big gypsy wedding inclusief half roze jurk, een nep platinablond haarstuk (of is dat standaard inbegrepen?) en heuse koets met paarden. Barbie perste er vorig jaar ook even een baby uit, nadat haar echtgenoot's 9 maanden hel gefilmd werden en ze gaan nu vrolijk verder met Huisje, boompje, Barbie.
Waarom openen deze mensen hun deuren voor hun "fans"?
Is het ze te doen om geld?
Het is natuurlijk wel makkelijk om niks te doen en dan met reality tv aan geld te komen. Barbie heeft op deze manier haar nieuwe tieten betaald en kan iedere dag vrolijk naar de zonnebank.Gaat het om de roem?
Je kunt je voorstellen dat je snel beroemd wordt wanneer je constant gevolgd wordt door een cameraploeg en elke traan, glimlach en ruzie te zien is op tv. Overal fans, maar helaas ook overal haters. Zo waren de bewoners van Scheveningen en Den Haag niet zo blij met het beeld dat mensen van hun stad kregen dankzij Oh Oh Cherso.De beweegredenen voor deze mensen zijn volgens mij uiteenlopend. Barbie doet het denk ik voor het geld, maar ze wou ook altijd beroemd worden... twee vliegen in één klap denk ik zo. Frans Bauer is een echte familie man en staat altijd klaar voor zijn fans. Voor hem was zijn reality show meer een kijkje achter de zanger, een cadeau voor zijn fans.
Reality tv maakt van je familie een merk, maar hoe verkoop je dat merk?
Producenten willen sensatie, kijkcijfers. Ik denk dat een hoop in scene is gezet. Dat er van muggen olifanten worden gemaakt, zodat wij gechoqueerd raken en blijven kijken.Ik vind reality tv in ieder geval grote onzin, maar toch kijk ik stiekem weleens naar hoe deze mensen zich belachelijk maken. Wij vinden hun belachelijk, terwijl zij zichzelf als de grote ster zien. Toch betalen wij voor onze digitale zenders (of oldschool kabel) en verdienen zij duizenden euro's.
Dus wie is hier nou de idioot?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten