donderdag 23 mei 2013

Branding; Familiemarketing

"Zou familiemarketing werken?"

Naar aanleiding van een film die ik een aantal jaren geleden zag ben ik mij dit gaan afvragen. Persoonlijk ben ik niet zo te beinvloeden door anderen. Als iemand echter met een nieuwe gadget aan komt zetten en ik onder de indruk ben, kunnen ze me vast alles wijsmaken. Vroeger was ik heel anders en konden marketeers makkelijk misbruik maken van mijn naïviteit. Toch zou 'familiemarketing' ook nu nog steeds op mij werken...

"Die schoenen heeft een jongen uit mijn klas ook!"

Als middelbare scholier wou ik 'erbij horen'. Dit betekent dat ik altijd spullen wou die andere jongens uit mijn klas ook hadden. Van mijn ouders kreeg ik altijd merkkleding en merkschoenen (verwend enig kind, I know!). Iedere keer als mijn moeder met kleding aankwam (zelf ging ik niet graag winkelen), kon ze het weer terugbrengen. Alleen als ik iets soortgelijks aan had gezien bij één van de populairdere jongens, zou ik overwegen het shirt te dragen.

Met schoenen was het nog erger,.... nouja erger.... ik was echt een ramp!
Nu heb ik sowieso iets tegen schoenen en droom ik van wereld waar schoenen overbodig zijn, maar daarnaast kon het op zoveel manieren mis gaan. Je had die suffige oude mannen schoenen, de gepolijste communieschoenen, de schoenen voor de moderne man en gymschoenen (sneakers waren toen nog niet zo populair, bij ons niet in ieder geval). Ik verkoos altijd de gymschoenen, omdat deze het lekkers zaten en ook nog eens in het beeld van 'toffe schoenen' pasten.



Ik keek dus vooral naar anderen, want die waren populair. Populaire mensen nemen de leiding, maken iets stoer, gaaf en cool. Zij zijn de trendsetters. In termen van de marketingcommunicatie was ik vroeger een 'laggard', iemand die pas met een trend meeging wanneer die alweer aan zijn einde was.

Nu zag ik een aantal jaren geleden een film die over dit onderwerp gaat...

The Joneses

'De film over een familie die zichzelf populair maakt en daardoor ook de producten die zij gebruiken zo promoten bij hun 'vrienden'.
In werkelijkheid zijn Kate en Steve helemaal niet getrouwd en zijn Jenn en Mick hun kinderen niet. Het zijn vier acteurs die de rol van een perfecte familie moeten spelen om zo hun producten te verkopen. Alles wat ze bezitten krijgen ze van hun reclamebureau om dit voor de klant te promoten. Ze hebben dus kleding van bedrijven die betalen om hun dat te laten dragen, eten wat de groothandel wil verkopen en de nieuwste gadgets hebben zij als eersten om vervolgens als trendsetter ook hun zogenaamde vrienden te overtuigen. Echte familiemarketing dus!

Meer details over de film ga ik niet verklappen natuurlijk, ik kan alleen zeggen dat het heel interessant (ook voor marketeers) is om te zien hoe deze mensen te werk gaan en het is heel herkenbaar hoe makkelijk wij in deze trucjes trappen. Vooral de film een keer gaan kijken dus!
 Ik vraag me ondertussen af of ze deze marketing daadwerkelijk inzetten. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn onderzoek.


Bekijk nog even de trailer van 'The Joneses';



IMDB pagina; http://www.imdb.com/title/tt1285309/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten